החל מינואר 2026 יעלה מס הקנייה על רכבים חשמליים מ-45% ל-52% – תוספת של אלפי שקלים למחיר הרכב. במקביל, צמצמה המדינה את ההטבה הירוקה לרכבים שאינם חשמליים, שתקטן ב-750 שקל לרכב.

החל מינואר 2026 צפויים בעלי רכבים חדשים לשלם אלפי שקלים יותר בעת הרכישה. על פי צו חדש שפרסמה היום (רביעי) רשות המיסים להערות הציבור, מס הקנייה על רכב חשמלי יעלה מ-45% כיום ל-52%, בעוד ההטבות על רכבים בעלי הנעה שאינה חשמלית יצומצמו בסכום של 750 שקל. במקביל, שווי השימוש ברכב צמוד ירוק – לעובדים שנהנים מרכב ממקום העבודה – לא ישתנה.

לפי הצו, מס הקנייה על רכבים חשמליים בשנת 2026 יעמוד על 52% עד לתקרת הטבה של 30 אלף שקל, לעומת 45% ותקרת הטבה של 35 אלף שקל הנהוגים בשנת 2025. במילים אחרות, המשמעות היא התייקרות בפועל של כמה אלפי שקלים לכל רכב חשמלי חדש, בהתאם לדגם ולמחיר. במשרד האוצר מסבירים כי העלאת המס נועדה לצמצם את העלות התקציבית של ההטבות שניתנו בשנים האחרונות לשוק הרכב החשמלי – תחום שצומח במהירות אך עדיין נהנה ממיסוי מופחת לעומת רכבים רגילים.

במקביל, ההטבה המוענקת לרכבים בעלי הנעה שאינה חשמלית – כלומר רכבים בנזין, דיזל, היברידיים ופלאג-אין (Plug-in – נטענים) – תצומצם גם היא. בהתאם למתווה החדש, הפחתות המס בגין הציון הירוק של רכבים אלו יופחתו ב-750 שקל, בעוד שתוספות המס על רכבים מזהמים יורחבו באותו סכום. לפי רשות המיסים, הצעד נועד לשמור על עקרון האיזון התקציבי, כך שהקלות המס על רכבים חשמליים ימומנו באופן חלקי על ידי צמצום ההטבות לרכבים מזהמים יותר.

במשרד האוצר מוסיפים כי עבור רכבים בעלי הנעה מתקדמת, כדוגמת רכבים היברידיים, פלאג-אין וחשמליים, נותרו על כנן הפחתות בשווי השימוש – זאת מכיוון שמחירם הגבוה אינו משקף את עלותם הכלכלית האמיתית למשתמש. ההיגיון מאחורי ההפחתה הוא כי למרות עלות הרכישה הגבוהה, רכבים אלו חסכוניים יותר בדלק ובתחזוקה השוטפת, ולכן חיוב מס מלא היה גורם לעיוות במיסוי.

בהתאם לכך, נקבע כי ההפחתות בשווי השימוש שנקבעו בשנת 2022 – ואשר תוקפן היה אמור לפוג בסוף 2025 – יוארכו עד סוף שנת 2028. סכומי ההפחתה מתעדכנים מדי שנה בהתאם לעליית המדד, וכיום עומדים על 560 שקל לרכב היברידי, 1,130 שקל לרכב פלאג-אין ו-1,350 שקל לרכב חשמלי. הארכת התוקף של ההטבות הללו, לפי הערכת רשות המיסים, תעלה לקופת המדינה כ-260 מיליון שקל בשנה. בצו צוין כי יש לאתר מקור תקציבי מאזֵן כתנאי סופי לאישור הצעד.

מומחים בתחום הרכב מעריכים כי העלאת המס עלולה להאט במידת מה את קצב המעבר לרכבים חשמליים, במיוחד בקרב צרכנים פרטיים שרגישים למחיר. יחד עם זאת, נציגי האוצר טוענים כי שיעור המס החדש עדיין נמוך משמעותית ממס הקנייה על רכבים מזהמים, שעומד על 83%, וכי ישראל תמשיך לעודד רכבים חשמליים באמצעות תמריצים עקיפים – כמו עמדות טעינה, מענקים מוניציפליים והקלות ברישוי.

לדברי גורמים בענף, יצרני הרכב צפויים לנסות ולספוג חלק מההתייקרות כדי לשמור על רמות מכירה יציבות, אך מרבית העלייה תתגלגל אל הצרכנים. כך, לדוגמה, רכב חשמלי שמחירו כיום כ-180 אלף שקל עשוי להתייקר בכ-7,000 עד 9,000 שקל בתחילת 2026, תלוי בתקרת ההטבה החלה עליו.

הצו כולל גם סעיף פורמלי המזמין את הציבור להגיש הערות עד לתום תקופת השימוע, אולם ברשות המיסים מבהירים כי מדובר בהליך סמלי בלבד – שכן השינויים צפויים להיכנס לתוקף באופן ודאי ב-1 בינואר 2026. לפי החוק, שינויי מס מהסוג הזה מחייבים פרסום להערות הציבור, אך לא מותנים באישור ההערות.

בהתאם למדיניות הממשלה, רשות המיסים צפויה להמשיך לעדכן את שיעורי המס באופן הדרגתי בשנים הקרובות, במטרה להתאים את שוק הרכב הישראלי ליעדים סביבתיים ותקציביים גם יחד. גורמים באוצר מדגישים כי המטרה אינה לעצור את המעבר להנעה ירוקה, אלא לאזן בין הצורך בעידוד רכבים חשמליים לבין הפחתת ההפסדים בהכנסות המדינה ממסים עקיפים.

בענף הרכב קוראים לממשלה לגבש מדיניות ארוכת טווח שתעניק ודאות ליבואנים ולצרכנים. לטענתם, השינויים התכופים בשיעורי המס פוגעים בתכנון הכלכלי וביציבות המחירים. "ישראל צריכה תוכנית רב-שנתית לשוק החשמלי – לא צעדים נקודתיים משנה לשנה", אמר גורם בכיר בענף.

בינתיים, הצו החדש מציב את שנת 2026 כנקודת מפנה בשוק הרכב: מחד – התייקרות במיסים על רכבים חשמליים; מאידך – הארכת ההקלות בשווי השימוש ושימור תמריצים חלקיים. השילוב הזה עשוי להוביל לשוק מאוזן יותר, אך גם להכביד על הצרכן הישראלי שנמצא כבר עתה תחת עומס כלכלי הולך וגובר.

אנו מזמינים אתכם להגיב ולנהל דיון פורה, אך אנא הקפידו לשמור על שיח מכבד, ענייני וחיובי. תגובות פוגעניות, משמיצות, שאינן קשורות לנושא או כאלה המכילות שפה בוטה, יימחקו מיידית. אנא הימנעו מפרסום ספאם או קישורים לא רלוונטיים. תודה על שיתוף הפעולה!

השאר תגובה