שטראוס מייקרת שוב את מוצרי הגלידה הפופולריים שלה – מגנום, קרמיסימו וקרמבו – בשיעור של עד 9%. החברה מסבירה כי העלייה נובעת מהתייקרות חדה בעלויות הייצור, חומרי הגלם והלוגיסטיקה, וצפויה להיכנס לתוקף בתוך שבועיים. מדובר בגל ההתייקרות השני מתחילת השנה, לאחר שבינואר 2024 כבר הועלו המחירים בעד 15%.
שוק המזון הישראלי ממשיך להתייקר – גם כשהאינפלציה נבלמת ומחירי הסחורות העולמיים מציגים מגמת ירידה. לאחר מספר חודשים של יציבות יחסית, הודיעה גלידות שטראוס לרשתות הקמעונאות על עדכון מחירים נוסף, שייכנס לתוקף בתוך כשבועיים. לפי ההודעה שהועברה לקמעונאים, המחירים של חלק ממוצרי הדגל של החברה – בהם מגנום, קרמיסימו, קורנטו וקרמבו שטראוס – יעלו בשיעור של עד 9%. מדובר בצעד נוסף בשרשרת עליות מחירים בענף המזון, שמסמן כי ההקלה הצפויה לצרכן הישראלי עוד רחוקה.
בהודעה שפרסמה החברה נמסר כי ההתייקרות נובעת מעלייה ניכרת בעלויות הייצור, ההובלה והלוגיסטיקה. “החלטתנו על עדכון המחירים התקבלה לאחר התייקרות משמעותית ומתמשכת בעלויות הייצור במפעלים ובעלויות שרשרת האספקה,” נמסר מהחברה. “אנו עושים כל מאמץ לצמצם את ההשפעה על הצרכנים ולשמור על האיזון בין איכות המוצרים לבין עלויות התפעול.”
אלא שהסבר זה מתקבל בביקורת בשוק הקמעונאי. גורמים בענף מציינים כי ברבעונים האחרונים דווקא נרשמה ירידה ניכרת במחירי חומרי הגלם, כמו סוכר, שמן דקלים וחלב – רכיבים מרכזיים בתעשיית הגלידות. גם שערי המטבע מתחזקים ביחס לשקל, מה שאמור היה להקל על היבואנים והיצרנים המקומיים. “הציבור כבר לא קונה את הטיעון של עלויות,” אומר גורם בכיר באחת מרשתות השיווק. “יש כאן ניסיון לשמר רמות מחיר גבוהות שנוצרו בתקופת האינפלציה, למרות שהשוק נרגע.”
ההתייקרות השנייה בשנה אחת
זוהי אינה ההתייקרות הראשונה של שטראוס השנה. בינואר 2024 העלתה החברה את מחירי הגלידות והקרמבו בשיעור של עד 15%, מהלך שעורר אז ביקורת ציבורית רחבה והוביל להחרמות נקודתיות ברשתות החברתיות. כעת, פחות משנה לאחר מכן, מגיע גל נוסף של עליות – קטן יותר אך מצטבר. בשקלול כולל, מדובר בעלייה של כמעט רבע במחירים בתוך פחות משנה אחת.
עבור הצרכנים, מדובר במכה כפולה: מצד אחד, יוקר המחיה ממשיך להעיק על כל תחומי הצריכה; ומצד שני, גם מוצרים שנתפסים כ"נחמה מתוקה" – כמו גלידה או קרמבו – מתייקרים בקצב שמותיר טעם מר.
שינויי בעלות וארגון מחדש
גל ההתייקרות מגיע בעיתוי מורכב עבור שטראוס. לאחרונה הודיע הקונצרן האנגלו־הולנדי יוניליוור על שינוי מבני בקבוצת החברות שבבעלותו, שבמסגרתו תופרד פעילות גלידות שטראוס ישראל מהחברה המקומית יוניליוור ישראל. משמעות המהלך היא שגלידות שטראוס תועבר לניהולה של חברה גלובלית חדשה בשם The Magnum Ice Cream Company, שבה תחזיק יוניליוור נתח מהמניות אך לא שליטה מלאה.
המהלך נועד, לפי גורמים בחברה, לאפשר גמישות תפעולית גדולה יותר ולחזק את המותגים הבינלאומיים הפועלים תחת שטראוס, כמו מגנום וקרמיסימו. עם זאת, בשוק מעריכים כי גם השינוי הארגוני הזה – הכולל הקמת הנהלה עצמאית ומערך שיווק נפרד – תורם לעלויות נוספות, אותן מגלגלת החברה כעת על הצרכן. במסגרת השינויים, מונה דורון זילברשטיין למנכ"ל גלידות שטראוס ויוביל את החברה תחת המבנה החדש.
מגמה רחבה של התייקרויות בענף המזון
שטראוס אינה לבד. רק לפני חודשיים הודיעה חברת שסטוביץ על עלייה של עד 13% במחירי מוצרי מאסטר שף, בהם מיונז, רטבי סויה וצ’ילי וקרוטונים. גם יצרניות נוספות בוחנות עדכוני מחיר עם סיום הסכמי האספקה השנתיים מול רשתות השיווק. לפי גורמים בענף, מדובר בגל התייקרויות רחב, שמבוסס על הרצון של חברות המזון לשמר את רמות הרווחיות שנשחקו במהלך תקופת האינפלציה של השנים האחרונות.
בניגוד לטענות החברות, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שבשנה האחרונה דווקא נרשמה ירידה ממוצעת של כ־7% במחירי חומרי הגלם לתעשייה, לצד התחזקות השקל בכ־4% מול הדולר והאירו. כלומר, התנאים הכלכליים אמורים היו להקל על יצרנים ויבואנים, ולא להצדיק התייקרות נוספת.
תגובת הצרכנים והתחזית קדימה
בציבור, כצפוי, ההודעה התקבלה בזעם. רשתות חברתיות התמלאו בתגובות ביקורתיות ובקריאות לחרם צרכנים נוסף, בדומה לזה שפרץ בשנה שעברה. עם זאת, מניסיון העבר עולה כי אפקט החרמות בענף המזון מוגבל בזמן, ורוב הצרכנים חוזרים לרכוש את המוצרים לאחר זמן קצר.
מומחי שוק מציינים כי התייקרות חוזרת במוצרים פופולריים עלולה דווקא לפגוע בביקוש הכולל, בעיקר בעונת החורף הקרובה שבה מכירות הגלידות ממילא מצטמצמות. “שטראוס לוקחת כאן סיכון,” אומר אנליסט צרכנות בכיר. “אם הציבור ירגיש שמדובר בהתייקרות לא מוצדקת, הוא עשוי לעבור למותגים חלופיים – גם אם מדובר במוצרים פחות מוכרים.”
לצד זאת, במערכת הכלכלית מזהירים מפני גל נוסף של עליות מחירים בענף המזון כולו. “השוק עדיין לא חזר לתחרותיות מלאה,” אומר גורם בכיר במשרד הכלכלה. “הריכוזיות הגבוהה מאפשרת לשחקנים הגדולים להעלות מחירים כמעט בלי התנגדות אמיתית. רק צעדים רגולטוריים אקטיביים או כניסת שחקנים חדשים יוכלו לבלום את המגמה.
עליית המחירים הנוכחית של גלידות שטראוס מהווה תמרור אזהרה נוסף במאבק המתמשך ביוקר המחיה. גם כשהנתונים הכלכליים מצביעים על ירידה בעלויות הגלם, השוק המקומי ממשיך להציג דינמיקה הפוכה – התייקרות רודפת התייקרות. הצרכנים, שכבר התרגלו לראות עליות מחירים כעניין שבשגרה, נדרשים כעת להתמודד עם “מס החורף המתוק”: הקרמבו, הסמל הישראלי של עונת הקור, הופך למוצר יוקרה קטן ויקר יותר.
