סופו של עידן שיתוף התוכן: מטא מסירה את הווידג'טים של "לייק" ו"שיתוף" מאתרי צד שלישי – הודאה רשמית של החברה כי הפונקציונליות הקלאסית איבדה את הרלוונטיות הכלכלית בעידן האלגוריתמי.
ההודעה של מטא על סיום התמיכה בכפתורי ה"לייק" וה"שיתוף" החיצוניים של פייסבוק החל מ-10 בפברואר 2026, היא הרבה יותר מאשר הסרת קוד ישן. זוהי הכרזה דרמטית על סיומו של מודל כלכלי-חברתי ששלט באינטרנט במשך יותר מעשור. כפתורים אלו, שהוטמעו במיליוני אתרי חדשות, בלוגים וחנויות מקוונות, הפכו את פייסבוק ל"שער הראשי" להפצת תוכן ותעבורה אורגנית. הסגירה מסמלת את הסתגרותה האסטרטגית של מטא והעדפה ברורה לניתוב תנועה פנימה, אל אפליקציות הליבה שלה (וואטסאפ, אינסטגרם), תוך ויתור על הדומיננטיות שהייתה לה בעבר על רצפת המסחר הדיגיטלית החיצונית.
משמעות הכלכלית של כפתור הלייק החיצוני
כפתורי ה"לייק" וה"שיתוף" הושקו על ידי פייסבוק בשנת 2010, והפכו במהרה לאחד הכלים החזקים ביותר לקידום אורגני (Organic Promotion) ברשת. עבור מנהלי אתרים, בלוגרים ועסקים קטנים, כל לחיצה על כפתור כזה באתר חיצוני הייתה שוות ערך להמלצה דיגיטלית ישירה שהופצה בחינם לרשת החברתית של המשתמש.
ערך התעבורה: פייסבוק הפכה למקור תעבורה (Referral Traffic) מרכזי ובעל ערך כלכלי רב. האתרים לא היו צריכים להשקיע במודעות יקרות כדי לייצר תנועה; במקום זאת, תוכן איכותי שהיה ויראלי מספיק הופץ אורגנית על ידי הגולשים עצמאיים. מטא עצמה הרוויחה מכך שכל כפתור הטמיע פיקסל מעקב (Tracking Pixel) שסיפק לה נתונים יקרי ערך על הרגלי הגלישה של המשתמשים מחוץ לפלטפורמה שלה – נתונים ששימשו אותה למיקוד פרסום מדויק יותר ויקר יותר.
הודאה בשינוי הנוף הדיגיטלי
הסיבה הרשמית לסגירת התוספים, כפי שמטא מודה, היא שהם "משקפים עידן מוקדם יותר של פיתוח אתרים, והשימוש בהם דעך באופן טבעי". זוהי הודאה רשמית בשינוי האסטרטגי שהתחולל בשוק הדיגיטלי בשנים האחרונות:
-
המעבר לנייד ואפליקציות סגורות: בעשור הקודם, האינטרנט נשלט על ידי הדפדפן והמחשב האישי, שבו כפתור הלייק היה נגיש. כיום, מרבית השימוש מתרחש בתוך אפליקציות סגורות (Walled Gardens) כמו טיקטוק, אינסטגרם, ובעיקר וואטסאפ. שיתוף תוכן נעשה כיום לרוב באמצעות צילומי מסך, קישור ישיר לוואטסאפ או שימוש בפונקציית ה"שיתוף המובנית" במערכת ההפעלה (iOS/אנדרואיד), ולא דרך כפתור מיושן שהוטמע בקוד האתר.
-
שינוי הרגלי הגולשים: גולשים צעירים תופסים את הרעיון של כפתור "לייק" חיצוני כלא רלוונטי או כמכשול. אינסטגרם הפכה לפלטפורמת השיתוף הוויזואלי המובילה, ווואטסאפ הפכה לערוץ שיתוף ההודעות הפרטי והמועדף – שתי פלטפורמות שגם הן בבעלות מטא, אך פועלות במודל סגור יותר.
ההסתגרות האסטרטגית של מטא
סגירת התוספים החיצוניים היא צעד סמלי ומהותי עבור מטא, המצביע על שינוי עמוק באסטרטגיה העסקית שלה:
-
מיקוד מחדש בנכסי הליבה: מטא מעבירה את כל המשאבים והדגש לטכנולוגיות העתיד שלה: בינה מלאכותית (AI), מציאות מדומה (Metaverse) וחיזוק פלטפורמות המסרים המיידיים (וואטסאפ). תחזוקת כפתורים חיצוניים מיושנים הפכה לנטל תפעולי שאינו מייצר תועלת כלכלית מספקת.
-
הפחתת חשיפה רגולטורית: כפתורי הלייק והשיתוף החיצוניים היוו מקור מרכזי לאיסוף נתונים על גולשים מחוץ לפייסבוק. בעידן של רגולציה מחמירה (כמו GDPR באירופה) והקפדה על פרטיות, הפסקת איסוף הנתונים מנקודות צד שלישי מפחיתה את הסיכון הרגולטורי ואת החשיפה לתביעות על פרטיות.
-
הגברת התנועה הפנימית: הניתוק של כפתורי השיתוף החיצוניים נועד להכריח את מנהלי האתרים ואת הגולשים להשתמש בכלי השיתוף הפנימיים של מטא או פשוט לחזור לפלטפורמת פייסבוק כדי לבצע את השיתוף. בכך, מטא מגדילה את משך הזמן שהמשתמשים מבלים בפלטפורמות שלה, מה שמגדיל את פוטנציאל החשיפה למודעות – שהוא ליבת המודל הכלכלי שלה.
ההשלכות על אתרים קטנים ו-WordPress
הסרת התוספים, החל מ-10 בפברואר 2026, משפיעה בעיקר על אתרים קטנים ובינוניים, כמו אלה המבוססים על WordPress (כפלטפורמה המוכרת לך). עבור אתרים אלה, שסמכו בעבר על התנועה האורגנית מפייסבוק, השינוי מחייב שינוי אסטרטגיה כלכלי-דיגיטלי:
-
פגיעה בתנועה אורגנית: הדרך הקלה לייצר ויראליות נסגרת. אתרים יצטרכו להשקיע יותר בקידום ממומן (Ads) בתוך פייסבוק, או להפנות משאבים לקידום אורגני בגוגל (SEO) או בפלטפורמות אחרות (טיקטוק/יוטיוב).
-
מעבר לכפתורי שיתוף ניטרליים: מנהלי אתרים יצטרכו להטמיע כפתורי שיתוף שאינם תלויים בפייסבוק, אלא משתמשים בפונקציונליות השיתוף הכללית של מערכת ההפעלה או בפונקציות שיתוף ייעודיות לוואטסאפ או לטוויטר (X).
-
התמקדות בקהילות סגורות: אתרים יצטרכו להשקיע בבניית קהילות משלהם (באמצעות קבוצות וואטסאפ, ערוצי טלגרם או ניוזלטרים במייל), כדי להבטיח זרימה קבועה של תנועה שאינה תלויה בחסדי האלגוריתם של מטא.
עבורך, כמשתמש WordPress, סגירת התוספים משמעותה שפלאגינים רבים שהסתמכו על קוד ישן זה יפסיקו לתפקד או ייעלמו. יש להבטיח שאתה משתמש בתוספים מודרניים המציעים שיתוף ישיר לוואטסאפ או מנגנוני שיתוף כלליים וניטרליים, המנצלים את יכולות המכשיר הנייד (כפתור שיתוף במכשיר).
לסיכום, סגירת כפתורי ה"לייק" וה"שיתוף" החיצוניים של פייסבוק היא עדות לשינוי כלכלי מהותי: האינטרנט הפתוח של פעם מפנה את מקומו לעידן של אפליקציות סגורות, אלגוריתמים מתוחכמים ומיקוד מחדש של ענקיות הטכנולוגיה בנכסי הליבה שלהן.

